Jörgens löptips

Klubbens löpcoach Jörgen Larsson (Karlskrona löpteknik) har spelat in träningsövningar som han kör på söndagsträningarna i Sunnahallen om någon vill prova hemma.

Fotgympa 1
Fotstyrka, undvik vårens stukningar och träna foten. Studsa på framfot samtidigt som ni hoppar baklänges.

Fotgympa 2
Fotstyrka, undvik vårens stukningar och träna foten. Sätt i häl rulla fram till tår och gå framlänges

Fotgympa 3
Fotstyrka, undvik vårens stukningar och träna foten. Sätt i tå rulla bak till häl och gå baklänges.

Fotgympa 4
Övning för att bättra på spänst, OBS värm upp innan.

Hälkicks koordintionslöp med extra finess
Hälkick på var 3:e och samtidigt klappa på huvudet ochgöra cirkel på mage

Ravellisteg
Leo visar utmärkta ravellisteg

Hälkick var tredje
Löpning med spark back på var 3:e. Räkna: 1-2-kick, 1-2-kick. Tränar snabbhet och koordination.

Styrkehopp
Perfekta övningen för hemma träning. Börja med 3*20 och öka antalet reps efter att orken ökar.

Utfall på box, med barn
Övning för balans och benstyrka, börja utan vikt och öka med större eller fler barn efterhand

Plankan med armar
Plankan med extra armar, börja med tex tom vattenflaska och öka vikten efterhand

Marklyft
Tänk på att lyfta med ben inte rygg, stång nära kroppen hela vägen.

Höftstyrka
Bra för att träna höfterna, lyft ben och pressa höft mot taket.