RÖDEBY VINTERSPORTCENTRUM

Längdskidspåren vid Dackestugan i Rödeby med tillhörande konstsnöanläggning kallas för Rödeby Vintersportcentrum. Säsongen 2017/2018 kunde vi inviga den första etappen och vi åkte skidor på konst- och natursnö från mitten av januari till början av april!

Under december 2020 byggdes konstsnösystemet ut en aning och anläggningen har 3 snökanoner med möjlighet att låna in ytterligare någon kanon från grannföreningen i Rödebybacken.

Vi har kunnat erbjuda 2-3 månader skidåkning varje vinter bortsett från vintern 2020, då stora delar av Sverige blev utan kyla. 2-3 månader på snö motsvarar en normal träningstermin inom andra idrotter, som fotboll, handboll, simning. Tillsammans med barmarksträning och rullskidor innebär det att barn och ungdomar faktiskt har förutsättningar att vara aktiva i sin idrott året runt, utvecklas och identifiera sig som riktiga skidåkare. Det är vi stolta och glada över!

Anläggningen består förenklat av ett vattenintag, en pumpstation, ett rörsystem för vattnet, elkablar för strömsförsörjning av snökanoner, brunnar med uttag för el och vatten och flyttbara snökanoner. Maximalt eluttag i anläggningen är ca 95 kW elektrisk effekt. Det innebär att på ett dygn (24h) går det åt maximalt 24h x 95kW = 2280kWh elenergi och vi producerar då ca 1100 m3 snö per dygn. 1100 m3 snö räcker till ca 2-300m snöbädd, som färdigpreparerad ger 400-600m skidåkning.

Vi är inte färdiga, vi planerar för vidare utbyggnad av både spår och produktionskapacitet. Allt för att främja längdskidåkningen i både kommunen och i regionen.

Var gärna med och bidra på ett eller annat sätt! Tillsammans med föreningar som Ronneby OK med Karlsnäsgården och Nybro Skidklubb med Svartbäcksmåla, drar vi vårt strå till stacken för att fostra nya generationer skidåkare. Du kan följa verksamheten kring skidanläggningen på dess Facebook-sida